nszz_2_18

Ostatnio Dodane

  • KOMUNIKAT 222 2024-04-27 20:30:02

        Spotkanie delegacji KS PAN z Panem Maciejem Gdulą, Podsekretarzem stanu w Ministerstwie Nauki i...

  • KOMUNIKAT 221 2024-03-27 09:31:23

      Pismo KS PAN do Pana Dariusza Wieczorka, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego  w sprawie...

  • KOMUNIKAT 220 2024-03-07 21:15:28

      Pismo KMZ PAN i PAU w Krakowie do Rady KS PAN w sprawie konieczności zwiększenia finansowania...

  • KOMUNIKAT 219 2023-12-19 16:40:35

       Apele, Stanowiska i Uchwały XXXI Krajowego Zjazdu Delegatów NSZZ „Solidarność”     Apel nr 2 w sprawie...

  • KOMUNIKAT 218 2023-08-27 11:11:26

      Projekt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 01.08.2023 r. w sprawie  minimalnego wynagrodzenia za pracę  oraz wysokości...

Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność"
w Instytucie Geofizyki PAN


Stanowisko
w sprawie propozycji reformowania nauki polskiej zawartych w dokumencie Min.
Nauki i Szkolnictwa Wyższego pt. „Strategia Rozwoju Nauki w Polsce do 2015 roku"


W wyniku krytycznej analizy przedstawionego dokumentu na zebraniu członków
Związku w IGF PAN w dn. 7 maja br. stwierdzamy, że

1) W obecnym momencie w pierwszej kolejności decydenci ze strony rządowej winni wdrożyć program pilnego zasilenia finansowego podupadłej infrastruktury naukowej w Polsce, po kilkunastu latach stałego spadku budżetowych nakładów na tę dziedzinę. Należy zacząć od realizacji zasad „Strategii Lizbońskiej", w tym stworzyć porównywalne warunki pracy i płacy do europejskich.

Tocząca się od lat dyskusja nad sposobami reformowania zastałej struktury organizacyjnej nauki polskiej nie doprowadziła, niestety, do uzgodnienia poglądów na ten temat. Odwrotnie, wywołała animozje i napięcia pomiędzy poszczególnymi głównymi sektorami nauki w naszym kraju np. na linii: państwowe uczelnie wyższe - placówki naukowe PAN, wskutek częstych a nieprzemyślanych głosów krytycznych.
Czas ucieka... , młode kadry z tytułem doktora wybierają kariery naukowe poza krajem lub odchodzą od uprawiania badań naukowych. Niedługo może okazać się , że przedstawianych w kolejnych dokumentach planów i zamiarów nie będzie komu wdrażać w życie...

2) Zbyt obszerny i w wielu punktach niejasny, niespójny dokument przygotowany przez Min. N. i Sz. W. zawierający tak diagnozę, jak i wskazujący sposoby realizacji ambitnego planu podźwignięcia nauki polskiej, zawiera wiele propozycji nie do końca przemyślanych, z brakiem wskazania dokładnego sposobu ich realizacji.

Do takich zaliczyć trzeba (tytułem przykładów) następujące propozycje:

w sprawie zmian modelu awansu naukowego i jego przyśpieszenia:
a/ projekt odejścia od dotychczasowej ścieżki awansu naukowego przez zastąpienie habilitacji certyfikowaniem dojrzałego naukowo doktora, nadającym prawo do naukowej opieki nad młodszymi kadrami,
b/ projekt wprowadzenia dwóch rodzajów doktoratów, z kuriozalnym dopuszczeniem przygotowania rozprawy doktorskiej przez osoby po licencjacie,
c/ „zakamuflowany" atak na posiadane przez instytuty PAN uprawnienia do nadawania stopni i tytułów naukowych.

w sprawie organizacji konkursów na wszystkie stanowiska kierownicze z dopuszczeniem recenzentów z zagranicy:
Ocena kandydatów na stanowiska wiodące winna być robiona w sposób maksymalnie zobiektywizowany, jednak pozyskanie dużej liczby osób oceniających z zagranicy, reprezentujących wysoki poziom- wydaje się mało realistyczne i na pewno bardzo kosztowne. To my sami powinniśmy potrafić odejść od „układów" w poszczególnych środowiskach naukowych i oprzeć się na autentycznych, polskich autorytetach.

w sprawie zmian sposobu finansowania placówek naukowych:

Tworzenie kolejnych centralnych urzędów takich jak: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i projektowane Narodowe Centrum Nauki - które w zamyśle mają służyć lepszej dystrybucji środków finansowych na badania naukowe uważamy za kosztowny, biurokratyczny eksperyment, w sytuacji , w której nawet najlepsze w aktualnych rankingach placówki naukowe PAN w ramach środków statutowych nie otrzymują dostatecznego finansowaniana badania i zaspokojenie podstawowych potrzeb.

Odrębną kwestią jest sprawa przyszłego ściślejszego powiązania: tak badań naukowych prowadzonych w placówkach Polskiej Akademii Nauk, jak i systemu studiów doktoranckich w owych placówkach w nowych ramach organizacyjnych współpracy w odpowiednimi uczelniami wyższymi. Należy podkreślić, że tak współpraca naukowa z uczelniami wyższymi, jak i kształcenie kadr w placówkach PAN, często w formie np. wspólnych studiów doktoranckich z odp. wydziałem uczelni wyższej - były i są realizowane w naszych instytutach. Model tej współpracy oraz model edukacyjnej roli instytutów PAN warto doskonalić a w szczególności sprecyzować jego finansowe podstawy. Nie sposób natomiast zgodzić się przy tej okazji na odebranie praw donadawania stopni naukowych Radom Naukowym instytutów PAN !

Powyższe krytyczne uwagi dotykają zaledwie kilku spraw przedstawionych w „Strategii". Współgrają one z równie krytycznymi głosami członków Rady Naukowej naszego Instytutu i opinią jego kierownictwa, która zostanie przesłana na piśmie do p. Minister prof. Barbary Kudryckiej. Do naszego stanowiska dołączamy jeden z ostrzejszych głosów z dyskusji - kol. Edwarda Perchucia (na piśmie), który jasno wskazuje, że do systemowych reform polskiej nauki należałoby przystąpić po jej wstępnej reanimacji - poprzez skierowanie istotnego zastrzyku finansowego na jej ratowanie - natychmiast !


W imieniu Komisji Zakładowej

Elżbieta Król
Przewodnicząca